Trenuj pamięć!

pamięć człowieka Każdy może doskonalić i usprawniać swoją pamięć. Działanie pamięci możemy podzielić na trzy etapy: zbieranie informacji dochodzących do mózgu przez zmysły, ich zapamiętywanie i przypominaie sobie „śladu pamięciowego". Chcąc poprawić swoją panńęć i zachować do późnej starości sprawny jasny umysł, trzeba prowadzić higieniczny tryb życia, dbać o ogólną kondycję organizmu i świadomie kontrolować proces zapamiętywania.

Móżg potrzebuje boru i żelaza

Bor jest mikroelementem, który w organizmie człowieka odpowiada za sprawność czynności bioelektrycznych mózgu. Dużo boru zawierają orzechy (10 dag jakichkołwiek owoców z tej grupy pokrywa dobowe zapotrzebowanie na bor). Nieco mniej zawierają go brokuły (trzeba 20 dag), brzoskwinie, jabłka i gruszki (wystarczy zjeść dwa owoce) oraz winogrona. Problemy z pamięcią może rozwiązać dieta bogata w żelazo. Najwięcei zawierają go czerwone ważywa, czerwone mięso, soja i jej pochodne oraz małże.

Rady dla zapominalskich

> Koncentruj się na tym, co dzieje się w danej chwili. Na pnzykład w czasie rozmowy z kimś nie tylko mów i słuchaj, ale zwróć uwagę na zapach kosmetyku swojego rozmówcy, na styl i kolorystykę jego stroju, na detale wystroju wnętrza, w którym rozmawiacie. Zauważ, czy w tle gra radio, czy za oknem świeci słońce. Przypominając sobie po paru godzinach to spotkanie, będziesz zaskoczony, jak wiele dotąd nieistotnych szczegółów zapadło ci w pamięć.

> Wykorzystaj wszystkie swoje zmysły. Możesz zrobić serię takich ćwiczeń: weź do ręki owoc, np. śliwkę. Poczuj jej ciężar, sprawdź, czy w obu dłoniach odbierasz ją identycznie. Przyjrzyj się kolorowi, poczuj pod opuszkami palców gładkość jej skórki. Powąchaj. Potem ugryź, uświadom sobie smak i soczystość. Na koniec zjedz i oceń, czy jesteś zadowolony. To samo zrób z gruszką, chlebem.

> Często ćwicz zapamiętywanie krótkotrwałe. Kiedy idziesz ulicą, spójrz na tablicę rejestracyjną przejeżdzającego samochodu, potem natychmiast zamknij oczy, powtórz w myśli numer rejestracyjny, otwórz oczy i sprawdź, czy dobrze zapamiętałeś. Wykonuj to ćwiczenie codziennie, kilkanaście razy.

Ucz się z sukcesem

Pamięć może być krótkotrwała i długotrwała. Jedna i druga doskonale rozwija się pod wpływem skojarzeń i wyobraźni. Najbardziej jest to widoczne w trakcie uczenia się.

Aby efekty nauki były trwałe:

- umieszczaj to, co dla ciebie najważniejsze, na początku lub na końcu materiału do nauki. Jeśli wszystko jest jednakowo ważne, na końcu zrób podsumowanie w punktach;

- nie ucz się czegoś, czego nie rozumiesz. Trudny materiał przeredaguj tak, by każde słowo było jasne;

- łącz kilka informacji w jedną całość, która będzie dla ciebie logiczna i oczywista;

- rób powtórki - małe fragmenty w rytmie: ucz się dziś, pierwsza powtórka jutro, druga za tydzień, trzecia za miesiąc;

- ćwicz koncentrację - wykonując jakąś czynność, pilnuj, żeby nie odbiegać od niej myślami. Dobrym ćwiczeniem na koncentrację jest rysowanie, np. mandali - koła, w które wrysowuje sie wzór;

- trenuj skojarzenia - rozwiązuj krzyżówki i rebusy;

- używaj wyobraźni. To nasz największy sprzymierzeniec w zapamiętywaniu. Im bardziej absurdalne wyobrażenie, tym lepiej zapamiętuje się właściwą treść.

Luki w pamięci

Jesteśmy zdrowi, nie ma żadnej przyczyny neurologicznej, która upośledzałaby pracę naszej pamięci. A jednak często łapiemy się na tym, że wiemy coś, ale nie możemy sobie przypomnieć. „Mam to na końcu języka” - denerwujemy się i wyczuwamy przeszkodę w dostępie do informacji.

Głównym winowajcą jest stres. W sytuacji stresowej organizm uwalnia substancje, które krążąc po organizmie, mogą zablokować wydzielanie neuroprzekaźników i zmniejszyć aktywność komórek nerwowych (neuronów). Na pewno każdy z nas miał w życiu egzamin lub ważną rozmowę, której się bał. Jak trudno było wówczas przypomnieć sobie odpowiedzi na najprostsze pytania. Potem w momencie odprężenia wszystko przypomina się samo.

Drugim wrogiem pamięci jest alkohol. I to nie tylko w czasie, gdy jesteśmy pod jego wpływem. Częste picie alkoholu powoduje obumieranie neuronów i powstawanie luk w ich sieci, potocznie nazwanych dziurami w mózgu. Takie luki są nieodwracalne.

Kolejnym czynnikiem, który utrudnia przypominanie sobie informacji, jest niehigieniczny tryb życia: niedobór i nieregulamość snu, złe odżywianie się, korzystanie z używek, np. papierosów. Negatywny wpływ na pamięć mają także niektóre leki przyjmowane przez dłuższy czas, np. środki psychotropowe. Pamięć jest wprawdzie procesem zachodzącym w mózgu, ale przy istotnym udziale całego ciała i psychiki.